Som Mark Twain engang bemærkede om vejret, der er en masse snak om vision, men meget fÃ¥ ledere virkelig gøre noget ved det.. Visioning er undertiden en medfødte naturlige færdighed ligesom ledelse undertiden er. Og mÃ¥nen blokerer undertiden for solen – men forekommer ingen meget ofte. De fleste mennesker har mÃ¥ttet bevidst og med stor indsats hele tiden arbejde for at styrke deres visioning. Visionære ledere er sjældent født mÃ¥de (hvor mange af disse fødsler har du set sidst?). De er heller ikke nødvendigvis karismatiske. De har mÃ¥ttet arbejde pÃ¥ at gøre visioning sædvanlige.
Her er nogle få veje og faldgruber at organisatoriske visioning:
• Du og dit team brug for billede og beskrive din foretrukne fremtid så tydeligt som muligt. En metode er at forestille sig det er fem år fra i dag og du er ved at blive interviewet af Fortune magazine, en førende avis eller en industri journalist på den fænomenale succes din virksomhed eller team har haft. Beskrive de resultater du har opnået og måske den tilgang, du har brugt. Tale i nutid, som om det er alle sker omkring dig lige nu.
• For mange ledere forsøger at uddelegere “vision-ting” til et udvalg. Det virker ikke. Hvis du er en senior manager, pleje af kulturen og give organisationen fokus er ikke bare en del af dit job, det er dit job.
• Medmindre du er en usædvanlig klar og inspirerende forfatter, være meget forsigtige med at udarbejde en “vision statement” og bruge det som din kommunikation centerpiece. Visioner er om følelser, overbevisninger, følelser og billeder. Det er meget svært at bringe dem pÃ¥ tværs pÃ¥ papir (især hvis sætningen er udviklet af et udvalg). Vision ideer eller oversigter kan, og bør være forpligtet til papir og stor udbredelse – men som en “forlade bag,” opfølgning eller pÃ¥mindelse. Visioner er den mest overbevisende nÃ¥r de leveres personligt af en leder, der er en effektiv kommunikator. Stærke personlige kommunikationsfærdigheder og energigivende lederskab er uadskillelige. Lære at bruge “lidenskabelige logik” ved at tilføje metaforer, historier, modeller eller eksempler pÃ¥ at hjælpe alle “Se det store billede” og vække deres følelser for at gøre det ske.
• Dit team eller din organisation har brug for en fælles vision, ikke noget, som kun fÃ¥ mennesker ejer. Du skal gøre alle en “Ã¥ndelig interessent.” Det er normalt en overlappende proces, men det kan starte i nogen del af en organisation. Ideelt, senior management team definerer de brede parametre for hvad virksomhed, du er i og hvilken retning du er overskriften. De kan forberede en ru vision for input og raffinement eller efterlade ting bred Ã¥ben for resten af organisationen at udfylde.
• Påberåbe sig stolthed, strække alles tænkning, og rør de vilje til at vinde følelser. Skyde for at ruske op i industrien eller ændre spillets regler. Bliv de hurtigste, stærkeste, højeste kvalitet, mest innovative, eller bedst til noget.
Vision er kritiske omdrejningspunkt og begyndelsen af høj ydeevne. Men en vision alene vil ikke gøre det ske. Medmindre det hårde arbejde stræber, byggeri og forbedre følger, vil selv den mest levende vision forblive kun en drøm.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *